full screen background image
فراموشی لذت های موج اولی در بستر مدرنیزاسیون موج دومی - فردانما - دکتر مهدی کنعانی ۲

فراموشی لذت های موج اولی در بستر مدرنیزاسیون موج دومی

2171 بار دیده شده

آلوین تافلر (برجسته ترین آینده نگار معاصر) در كتاب فاخر موج سوم، یكی از ویژگی های اصلی تحولات موج سومی را بازگشت به برخی عناصر جذاب موج اول می داند. جایی كه خانواده ها كنار هم بودند و ارتباطات و عواطف بیشتر از چیزی بود كه در موج دوم شاهد آن هستیم. تحولی كه در این فیلم درخصوص رستوران می بینیم چنین توصیف شده است:

“ماه قبل در روز بازگشایی، پیشخدمت‌ها برای گرفتن سفارش غذا حضور داشتند، اما حالا دیگر رستوران کاملاً خودکار شده و مشتری از لحظه‌ی ورود تا هنگام خروج، خدمه‌های رستوران را نمی‌بیند. مشتری‌ها به این محل نام “رستوران روبات” را داده‌اند.”

فراموشی لذت های موج اولی در بستر مدرنیزاسیون موج دومی - دکتر کنعانیبه نظر می رسد این رستوران، از نظر پارادایم فناورانه در موج سوم است و ازپیشرفته ترین تجهیزات و ربات های روز استفاده می برد، با اینحال طرح مفهومی آن هنوز در فضای موج دوم است. یعنی كمتر شدن ارتباطات انسانی و دور شدن بیشتر از ارتباطات انسانی.

اگر تافلری نگاه كنیم، این رستوران كه در اوج “مدرنیزاسیون” است، در ادامه و با افزایش رستوران های مشابه، ممكن است بازگشتی به گذشته داشته باشد. شاید رستورانی “پسا مدرن” شود. رستورانی كه در اوج استفاده از ربات ها و دستگاه های بی روح مدرن، بتواند لذت ارتباطی نزدیك و انسانی با پیشخدمت های خوش برخورد و حرفه ای را هم به ما ببخشد.

اگر بخواهم مدیریتی تر بگویم، مزیت رقابتی یك رستوران یا ارزش افزوده ای كه ما از آن به دست می آوریم، فقط غذا نیست، ما در رستوران خدمت و احترام برخورد كاركنان را هم می خریم. چیزی كه این “رستوران کاملاً خودکار شده” كه در آن “مشتری از لحظه‌ی ورود تا هنگام خروج” كسی را “نمی بیند” از سبد ارزش پیشنهادی خود به مشتریان حذف كرده است.


نویسنده: مهدی کنعانی




یک نظر درباره “فراموشی لذت های موج اولی در بستر مدرنیزاسیون موج دومی

  1. مهدی كنعانی

    خيلي وقتها ظاهر پيشرفتاي فناورانه جديد است و موج سومي، ولي در بطنشان كه مي نگري، هنوز پارادايم موج دوم بر انها حاكمند. شايد تفاوت مدرنيزيم و پسا مدرنيزم در همين جا ديده شود. در پسا مدرنيزيم فقط مكانيزه تر نمي كنيم، تلفيق مي كنيم پيشرفتهاي بشري را با الزامات ديرين رفاه بشري. تلفيقي از سنت و مدرنيته.

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.