full screen background image
میدان نبرد واقعیت مجازی در تغییر قواعد بازی - فردانما - آینده صنعت و فناوری

میدان نبرد واقعیت مجازی در تغییر قواعد بازی

1419 بار دیده شده

با تبدیل‌شدن فناوری به موضوع اصلی جامعه، غول‌های ورزشی در حال آماده کردن خود با استفاده از واقعیت مجازی هستند تا با تمرکز بر آن بتوانند طرفداران و سود حاصله از آن را افزایش دهند.
با شنیدن واقعیت مجازی، اغلب افرادی به ذهن می‌آیند که به استفاده‌ی زیاد از بازی‌های رایانه‌ای و فناوری معتاد هستند.
اما ورود کلاه صفحه‌‌نمایش‌دار ارزان‌تر و سبک‌تر به این معنی است که این فناوری آماده‌ی ورود به بازارهای اصلی است. و بزرگ‌ترین لیگ‌های ورزشی دنیا برای تصاحب این بازار میلیون دلاری خود را آماده می‌کنند.
اخیراً سامسونگ و فیس‌بوک دستگاه مشترک خود را با نام سامسونگ گیر وی‌آر با موتور اکیولس را راه‌اندازی کرده‌اند.
این اولین هدست از نوع خود است که برای کاربران معمولی ساخته‌شده و می‌تواند روشی کاملاً نوینی را برای ارتباط هواداران با سازمان‌های ورزشی فراهم کند: پخش زنده‌ی مسابقات ورزشی به‌صورت واقعیت مجازی.

آماده شدن برای رویارویی چالش  واقعیت مجازی

انجمن ملی بسکتبال (ان‌بی‌اِی) آشکارا از علاقه‌ی خود نسبت به این فناوری صحبت کرده است. اکتبر گذشته آن‌ها به‌صورت آزمایشی در بازی میان کلیولند کاوالیرز و میامی هیت در ریو دو ژانیرو از این فناوری استفاده کردند.
جف مارسیلو، معاون رئیس رسانه‌ی جهانی در ان‌بی‌اِی گفت، او متوجه عظمت این فناوری شده است.
جف مارسلیو به الجزیره گفت: “[چیزی شبیه به این بود که] داور توپ را رها می‌کند و توپ نزدیک شما به زمین می‌خورد و شما احساس می‌کنید که می‌توانید دست خود را دراز کرده و آن‌ها بردارید.” او در ادامه گفت: “این لحظه واقعاً من را متوجه عمق این مسئله کرد.”
علاوه بر آن، ان‌بی‌اِی بعد از مراسم سالانه‌ی آخر هفته با ستاره‌ها در فوریه، در لیگ تابستانی در ماه جولای در لاس‌وگاس و در شب افتتاحیه‌ی فصل اکتبر نیز از این فناوری به‌صورت آزمایشی استفاده کردند.
البته لیگ‌های ورزشی دیگر نیز در حال آزمایش کردن این فناوری هستند، اما آن‌ها خیلی در این مورد سروصدا به راه نیانداخته‌اند.
دانیل رشر، رئیس بخش مشاوره‌ی اسپورت اکونومیست به الجزیره گفت: “لیگ‌ها در حال استفاده از آن به‌صورت آزمایشی هستند تا ببینند که چطور کار می‌کند و اینکه آیا مردم از آن استقبال می‌کنند یا نه.”
“فعلاً آن‌ها این فناوری را به‌صورت جریانی سودآور نمی‌بینند.”
لیگ ملی فوتبال گفته است که جلسه‌ای را با “شرکت‌های پیشگام” دراین‌باره و درباره‌ی پیشرفت‌های نظارتی داشته‌اند تا ببینند که چطور می‌شود واقعیت مجازی را در آینده‌ی این ورزش گنجاند. لیگ‌های مهم بسکتبال نیز در حال استفاده‌ی آزمایشی از این فناوری هستند.
لیگ برتر انگلیس گفته است که در حال حاضر قصد امتحان کردن واقعیت مجازی را ندارد، اما از شرکایی که پخش آن را به عهده بگیرند استقبال خواهد کرد، البته درصورتی‌که آن‌ها تصمیم بگیرند که “پیشرفت‌های فناورانه در این بخش را بررسی کنند”.

واقعیت مجازی ؛ تغییردهنده‌ی قواعد بازی -فردانما - آینده صنعت ارتباطات و اطلاعات ۴

تجربه‌ای همه‌جانبه

برد آلن، رئیس اجرایی شرکت نکست‌وی‌آر، شرکت واقعیت مجازی مستقر در کالیفرنیا، از سازمان‌های ورزشی بزرگی از آمریکا و اروپا درباره‌ی نحوه‌ی کارکرد این فناوری سؤالاتی را دریافت کرده است.
آلن گفت: “تقاضا [در دنیای ورزش] غیرقابل‌باور است. تمام لیگ‌ها، تمام تیم‌ها، تمام مدیران، همه‌ی آن‌ها می‌خواهند که درزمینه‌ی دنیای مجازی وارد شوند. این جالب‌ترین چیزی است که در طول زندگی حرفه‌ای خود با آن روبرو شده‌ام.”
او اضافه کرد که سازمان‌های ورزشی امیدوارند که طرفداران خود را افزایش داده و در آینده هوادارانی را از دیگر نقاط جهان داشته باشند، مانند هند و چین.
به گفته‌ی آلن دیدن بازی زنده توسط هدست واقعیت مجازی در مقایسه با فناوری‌های فعلی به‌صورت محسوسی کیفیت دیدن بازی زنده را افزایش می‌دهد.
او گفت: “شما احساس می‌کنید که آنجا نشسته‌اید، نزدیک به زمین ‌بازی. اگر به سمت راست خود نگاه کنید، فردی را می‌بینید که کنار شما نشسته است. به بالا که نگاه کنید، صفحه‌ی اعلام نتایج را می‌بینید. با نگاه کردن به پایین شما زمین را می‌بینید. درصورتی‌که امکان حضور در آنجا را نداشته باشید، این بهترین گزینه برای دیدن بازی است.”
آلن اضافه کرد که شرکت‌های واقعیت مجازی در حال تحقیق در مورد موضوع ارتباط‌های اجتماعی با دیگر هواداران در وقت دیدن بازی‌ها هستند تا بتوانند مشکل انزوای دیدن بازی به‌وسیله‌ی صفحه‌نمایش هدست را برطرف کنند.
این کار را می‌توان به‌صورت تعاملات در رسانه‌های اجتماعی انجام داد. مثلاً با نگاه کردن به بخش خاصی از صفحه بتوانند تجربه‌ی خود را با دیگر افرادی که در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند در میان بگذارند.

فرصتی اقتصادی

علاوه بر افزایش فعالیت هواداران، واقعیت مجازی می‌تواند موقعیت بسیار سودآوری برای لیگ‌های ورزشی و پخش‌کننده بازی‌ها باشد.
برای مثال، ان‌بی‌اِی می‌تواند بلیت‌های ۲۰۰۰ دلاریِ صندلی‌های نزدیک به زمین را خیلی بیشتر از گنجایش سالن بفروشد، به‌بیان‌دیگر می‌تواند بی‌نهایت بلیت صندلی نزدیک به زمین فروخت.
شرکت سرمایه‌گذاری بانکیِ پایپر جفری، در گزارشی که منتشر کرد از آن به‌عنوان جریانی بالقوه سودآور یادکرده است.
این شرکت اشاره کرد که تا سال ۲۰۲۵، این فناوری می‌تواند باعث افزایش سود نیم میلیارد دلاری از فروختن بلیت و تبلیغاتِ ان‌بی‌اِی شود. به‌صورت مشابه اِن‌اِف‌اِل و لیگ برتر انگلیس هم می‌توانند به ترتیب ۱٫۲ میلیارد دلار و ۴۰۰ میلیون دلار افزایش سود داشته باشند.
تحلیلگران پایپر جفری پیش‌بینی کرده‌اند که تا ماه مه ۲۰۱۶ پخش اولین بازی ان‌بی‌اِی به‌صورت مجازی انجام خواهد شد. اما این لیگ زودتر از پیش‌بینی آن‌ها در ماه اکتبر این کار را انجام داد.
مارسلیو در مورد زمان بعدی پخش با واقعیت مجازی چیزی نگفت، اما گفت که ان‌بی‌اِی در این زمینه به‌شدت فعال خواهد بود.
او گفت که: “ما در حال بررسی این هستیم که چطور می‌شود از فاز آزمایشی به فاز اجرایی وارد شد.”
راشر از اسپورتس اکونومیست گفت که اکثر سازمان‌های بزرگ ورزشی آماده‌اند که واقعیت مجازی را امتحان کنند.
او گفت: “از دیدگاه اکونومیست، فناوری‌ها تبدیل به بخش ثابتی از هزینه‌ی ثابت تجارت‌ها خواهند شد.”
“وقتی‌که مقدمات کار انجام شود، اضافه کردن این فناوری به برنامه‌ی خود برای شرکت‌های بزرگ کم‌هزینه خواهد بود، و برای بسیاری دستیابی به آن با هزینه‌های متفاوتی امکان‌پذیر می‌شود. کار در این زمینه بسیار پررونق خواهد شد.”
پیش‌بینی می‌شود که تا ۲۰۱۶ هدست‌های واقعیت‌های مجازی با تمرکز بر روی نیازهای مشتریان تولید شود. تحلیلگران معتقدند که در ابتدا این کار از صنعت بازی‌های رایانه‌ای آغاز می‌شود و سپس به صنعت‌های فیلم، موسیقی و ورزش در سراسر دنیا سرایت خواهد کرد.
اما به همان میزانی که واقعیت مجازی می‌تواند قابل‌لمس و همه‌جانبه باشد، مارسلیو معتقد است که این فناوری می‌تواند باعث از بین بردن علاقه‌ی هواداران برای دیدن بازی‌ها همراه با دوستان و خانواده شود، تجربه‌ای که “هیچ‌چیز نمی‌تواند جایگزین آن شود”.

منبع: الجزیره




یک نظر درباره “میدان نبرد واقعیت مجازی در تغییر قواعد بازی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.